Cholesterol - temat o którym warto mówić

Wiele osób ma trudności z utrzymaniem prawidłowego poziomu cholesterolu, co związane jest z obecnym stylem życia, na którym składają się: nieprawidłowe odżywianie, niewystarczająca aktywność fizyczna, szybkie tempo życia, stres, obciążenia genetyczne, a nawet zanieczyszczenie środowiska takie jak np. smog.

Cholesterol

Niestety aż 61% Polaków ma zbyt wysoki poziom cholesterolu.

Cholesterol zdrowe odzywianie

Zdrowe odżywianie:

  • 5 zbilansowanych posiłków dziennie
  • zastąpienie nasyconych kwasów tłuszczowych nienasyconymi (ryby 1-2 razy
    w tygodniu, orzechy, oliwa z oliwek)
  • unikanie przetworzonego pożywienia (zawiera szkodliwe tłuszcze trans)
  • duże ilości warzyw i owoców będących źródłem cennych polifenoli ( ≥200 g tj. 2-3 porcje owoców i warzyw/ dobę)
  • optymalna zawartość błonnika (30-45 g błonnika/ dobę)
  • ograniczenie spożycia soli poniżej 5 g/ dobę (1 mała łyżeczka soli = 6 g)
  • ograniczenie alkoholu i napojów słodzonych

Za optymalne dla zdrowia sercowo-naczyniowego uznaje się dietę typu DASH i dietę śródziemnomorską.

Cholesterol

Aktywność fizyczna:

od 2,5 do 5 godzin/ tydzień umiarkowanie intensywnej aktywności np. energiczny spacer

Cholesterol

Kontrola czynników ryzyka:

Należy pamiętać o regularnym wykonywaniu badań lekarskich i monitorowaniu swojego stanu zdrowia.

Cholesterol

Warto także wspomagać utrzymanie prawidłowego poziomu cholesterolu stosując przebadane naukowo składniki, które działają skutecznie i są dobrze tolerowane.

Dbaj o zdrowie!

Dla zapewnienia prawidłowej pracy układu krążenia bardzo ważne jest stałe monitorowanie stanu zdrowia. Szczególne znaczenie mają następujące parametry:

Cholesterol

Cholesterol

Parametry lipidowe 1 Prawidłowe stężenia
Stężenie cholesterolu całkowitego (TC) <190 mg/dl
Stężenie „złego” cholesterolu LDL** <115 mg/dl
Stężenie „dobrego” cholesterolu HDL Mężczyźni >40 mg/dl Kobiety > 45mg/dl
Stężenie triglicerydów <150 mg/dl
Cholesterol

Glukoza

Stężenie glukozy we krwi 2 Wynik
Prawidłowe stężenie glukozy na czczo 70 – 99 mg/dl
Nieprawidłowe stężenie glukozy na czczo (stan przedcukrzycowy) 100 – 125 mg/dl
Cukrzyca Co najmniej 126 mg/dl w co najmniej dwóch pomiarach
Cholesterol

BMI

BMI 3 Wynik
Prawidłowa waga 18,5 – 24,9
Nadwaga 25,00 – 29,9
Otyłość 1.stopnia 30,0 – 34,9

Jak wyliczyć BMI

BMI= masa ciała w kg/ wzrost podany w metrach podniesiony do kwadratu
Np. BMI = 64/1,692 = 22,4

** Wartości cholesterolu LDL podane są dla osób z grupy niskiego/ umiarkowanego ryzyka sercowo-naczyniowego. W przypadku wyższych grup ryzyka wartości docelowe cholesterolu LDL są niższe i wymagają indywidualnej oceny przez lekarza

1 Wytyczne PTL/KLRwP/PTK dotyczące postępowania w zaburzeniach lipidowych dla lekarzy rodzinnych 2016. Kardiologia Polska 2016; 74 (supl. VIII).
2 Zalecenia kliniczne dotyczące postępowania u chorych na cukrzycę. Diabetologia Kliniczna 2012, tom 1, supl. A.
3 Tsigos A. Postępowanie w otyłości dorosłych: europejskie wytyczne dla praktyki klinicznej. Endokrynologia, Otyłość i Zaburzenia Przemiany Materii 2009, tom 5, nr 3.