Co jeść przy wysokim cholesterolu?

Wysoki cholesterol wymaga zmiany nawyków żywieniowych. Aby go zredukować i poprawić nie tylko wyniki badań, ale również i samopoczucie, konieczne jest wyeliminowanie przetworzonej żywności, nadmiaru cukru oraz tłustych, smażonych potraw. Jak to zrobić?
Należy zrezygnować z tłuszczu pochodzenia zwierzęcego i zastąpić go produktami roślinnymi. Zamiast masła czy smalcu warto więc sięgać po oliwę z oliwek, olej lniany (bardzo zdrowy!), rzepakowy czy awokado.
Tłuste mięsa (np. baraninę czy wołowinę) warto zastąpić chudym drobiem (indykiem czy kurczakiem) czy cielęciną
Minimum trzy razy w tygodniu warto spożywać ryby, które zawierają dużo kwasów Omega-3 i Omega-6 wzmacniających pracę serca i układu krążenia.
Dobrym pomysłem jest także włączenie do diety owoców morza, które dostarczają zdrowego białka i są w stanie świetnie zastąpić mięso w diecie.
Należy sięgać po świeże warzywa i owoce, zwłaszcza te, które zawierają dużo witamin A i C, mających działanie oksydacyjne. Znajdują się one m.in. w brokułach, kalafiorze, brukselce, papryce, ale też czarnej porzeczce czy pomarańczy.
Ważnym punktem w diecie są także rośliny strączkowe, zawierające dużo błonnika, ułatwiającego usuwanie resztek pokarmowych i szkodliwych substancji z organizmu.
Konieczne jest spożywanie minimum 2 litrów wody dziennie.

Co powoduje wysoki poziom cholesterolu?

Wysoki poziom cholesterolu spowodowany jest niewłaściwą dietą i nieodpowiednim trybem życia. Zbyt częste sięganie po przetworzone produkty (np. gotowe sosy, kupne słodycze takie jak ciastka czy batony, słone przekąski typu paluszki czy chipsy), spożywanie fast-foodów czy mięs smażonych w głębokim tłuszczu może przyczynić się do podniesienia cholesterolu całkowitego, a także LDL, nazywanego „złym” cholesterolem.
Wpływ na poziom cholesterolu ma również stresujący tryb życia, w którym nie jest zachowywana równowaga pomiędzy pracą a wypoczynkiem. Do wzrostu LDL mogą przyczynić się również choroby, jak np. cukrzyca.

Czego nie powinieneś jeść, jeśli masz wysoki cholesterol?

Przy podwyższonym cholesterolu należy zrezygnować z:
-gotowych słodyczy, m.in. czekolad, batonów czy ciastek. Zawierają one tłuszcze utwardzone, które podnoszą poziom trójglicerydów w organizmie, a w konsekwencji poziom cholesterolu całkowitego.
-mięs smażonych w głębokim tłuszczu takich jak steki czy kotlety tłustych mięs typu baranina, wołowina, golonka, -karkówka,
-boczek
-tłustych wędlin,
-baleronu,
-kiełbas,
-parówek,
-podrobów i pasztetów,
-potraw smażonych na smalcu czy maśle, np. jajecznicy
-tłustego twarogu,
-mleka,
-śmietany,
-konserw mięsnych,
-majonezu,
-gotowych sosów.

Czy kawa jest dobra na cholesterol?

Na rynku znajdziemy wiele rodzajów kaw (np. sypaną, rozpuszczalną, ziarnistą) i jak się okazuje, jedne mogą podnosić cholesterol, a inne już nie. Za podniesienie poziomu cholesterolu całkowitego odpowiadają kafeol i kafestol, związki, które znajdują się w ziarnach kawy. Mogą więc mieć negatywny wpływ na organizm, ale jednocześnie przeciwdziałają rozwojom nowotworów. Picie kawy jest zatem zdrowe czy nie? Z pewnością warto ją ograniczyć i przestrzegać zaleceń spożywania maksymalnie 2-3 filiżanek kawy dziennie.
Warto również przygotowywać ją w inny sposób. Najzdrowsze pod kątem podnoszenia cholesterolu są kawy parzone przez papierowe filtry, które zatrzymują diterpeny lub też kawy przygotowywane w ekspresach. Kawa rozpuszczalna również nie zawiera tak dużo kafeolu i kafestolu jak kawa sypana. Ta ostatnia jest zdecydowanie najmniej zdrowa i niepolecana osobom, które chcą obniżyć poziom cholesterolu.

Jak mogę obniżyć cholesterol?

Aby obniżyć poziom cholesterolu konieczna jest zmiana trybu życia. Należy nie tylko zmodyfikować swoją dietę i tłuste mięsa czy przetworzone produkty zastąpić chudym mięsem, rybami, warzywami, owocami i tłuszczami pochodzenia roślinnego. Warto zmienić także sposób przyrządzania potraw, a smażenie zastąpić gotowaniem na parze bądź pieczeniem.

Konieczne jest również zapewnienie regularnej aktywności fizycznej (choćby codziennych spacerów czy systematycznych wypadów na nordic-walking), która dotleni komórki organizmu i pomoże utrzymać właściwą wagę oraz dobrą kondycję. Otyłość jest jedną z chorób cywilizacyjnych, które przyczyniają się do rozwoju chorób układu krążenia i choćby z tego względu warto jej zapobiegać.
Oprócz tego warto pić minimum 2 litry wody dziennie, zapewniać równowagę pomiędzy pracą a wypoczynkiem. Konieczna jest także rezygnacja z używek takich jak alkohol czy palenie papierosów.

Czy banany są dobre na wysoki cholesterol?

Banany to owoce, które są zalecane w diecie osób, mających podwyższony poziom cholesterolu. Owoce te zawierają szereg witamin (m.in. A, B, C, E, K) i mikroelementów (wapń, fosfor, magnez). Jednak ich największą zaletą jest duża zawartość potasu i pektyn.

Potas wzmacnia pracę serca i układu krążenia, zapobiegając schorzeniom sercowo-naczyniowym czy wzrostom ciśnienia tętniczego. Pektyny ułatwiają wydalanie szkodliwych substancji z organizmu, dzięki czemu obniżają poziom „złego” cholesterolu LDL i zapobiegają odkładaniu się go w organizmie.

Osoby, które cierpią na choroby układu krążenia i mają zaburzenia gospodarki lipidowej, mogą więc śmiało włączyć banany do diety. Powinny jedynie pamiętać o tym, że mocno dojrzałe owoce mają wysoki indeks glikemiczny.

Co ma wysoki poziom cholesterolu?

Wysoki poziom cholesterolu mają:

  • tłuste mięsa (baranina, wołowina, karkówka),
  • tłuste wędliny (salami, boczek, kiełbasy, parówki),
  • podroby zwierzęce,
  • pasztety,
  • tłusty nabiał: mleko, śmietana, twaróg,
  • jaja,
  • masło, smalec,
  • słone przekąski: paluszki, krakersy, chipsy,
  • gotowe słodycze: batony, czekolady, paczkowane ciastka, biszkopty,
  • wyroby cukiernicze, np. pączki,
  • kupne dżemy, przetwory,
  • gotowe sosy, dania typu instant,
  • konserwy mięsne.

Ile cholesterolu dziennie?

Aby nie dopuścić do zaburzeń gospodarki lipidowej, wzrostu tróglicerydów we krwi i złego cholesterolu LDL, należy przestrzegać zasad zbilansowanej diety. Za bezpieczną dawkę cholesterolu dziennie uznawane jest 300 mg.

Warto zatem tak komponować codzienny jadłospis, by nie przekroczyć tych norm. Aby to zrobić, nie trzeba śledzić dokładnych wartości odżywczych każdego produktu, który chcemy spożyć. Wystarczy mądrze komponować jadłospis – jeśli mamy ochotę na jajko, wystarczy je ugotować i zjeść ze świeżymi warzywami (np. w formie pasty jajecznej) oraz pieczywem razowym, zamiast smażyć na maśle z dodatkiem boczku i zajadać z białą bułką. Produkty mleczne i nabiał najlepiej wybierać z obniżoną zawartością tłuszczu, a gotowe słodycze zastąpić tymi domowej roboty. Małe kroki mogą wiele zmienić, a codzienne nawyki żywieniowe przyczynić się do poprawy samopoczucia i zdrowia wszystkich domowników.

Które sery są dobre dla osób z wysokim cholesterolem?

Jeszcze do niedawna zalecano, by osoby, które mają podwyższony poziom cholesterolu, wyeliminowały z diety tłusty nabiał, a zatem twarogi czy sery żółte. Dziś wiadomo, że spożywanie nabiału ma wiele korzyści i nie tylko dostarcza do organizmu wapnia, ale także zapobiega chorobom cywilizacyjnym, takim jak otyłość. Sery pomagają również zapobiec cukrzycy oraz zmniejszyć ryzyko wystąpienia chorób sercowo-naczyniowych.

Osoby, które mają wyższy cholesterol, powinny zatem zmienić rodzaj kupowanego nabiału, a nie eliminować go z diety. Zamiast tłustych serów warto wybierać chude czy odtłuszczone. Twarożek czy ser żółty podany ze świeżą rzodkiewką czy szczypiorkiem nie podniesie poziomu cholesterolu.

Które mięso ma najwięcej cholesterolu?

Najwięcej cholesterolu mają podroby, np. wątróbka czy móżdżki. Najwyższą wartość cholesterolu ma wątróbka z gęsi (aż 515 mg), bardzo dużo również wątroba wieprzowa (354 mg).

Wysoką zawartość cholesterolu mają także baranina, wołowina czy wieprzowina, ale nie całościowo jako takie, lecz w poszczególnych elementach, np. szynka może zawierać więcej cholesterolu niż schab. Co ciekawe, udko z kurczaka może być bardziej tłuste i zawierać więcej cholesterolu niż cielęcina.

Skąd się bierze cholesterol?

Cholesterol pełni ważną funkcję w organizmie, bierze udział w produkcji hormonów płciowych czy witaminy D, która buduje odporność, wzmacnia kości i zęby. Częściowo jest produkowany w organizmie człowieka – jest to tzw. cholesterol endogenny, który powstaje przede wszystkim w wątrobie. Organ ten odpowiada za 60 procent produkcji cholesterolu. Jest on też produkowany w jelitach i częściowo w skórze.

Oprócz tego cholesterol dostarczany jest wraz z pożywieniem z pokarmami pochodzenia zwierzęcego, m.in. masłem, smalcem, jajami, a przede wszystkim tłustym mięsem i podrobami.