Skip to main content

Zaburzona gospodarka lipidowa nie daje o sobie znać, dlatego wiele osób nie zdaje sobie sprawy, że ma zbyt wysoki cholesterol. Dopiero z czasem pojawiają się wyraźne sygnały ze strony organizmu. Jak rozpoznać wysoki poziom cholesterolu?

Aby organizm funkcjonował prawidłowo, powinna panować w nim równowaga. Dotyczy to wszystkich sfer i pracy wszystkich narządów. Wystarczy, że w jednym elemencie zapanuje niestałość, aby przełożyło się to na kondycję zdrowotną organizmu.

Podobnie jest z cholesterolem, który sam w sobie pełni ważną rolę w organizmie. Wpływa na syntezę witaminy D i aktywność hormonów płciowych, ułatwia procesy trawienne w układzie pokarmowym. Jest ważnym wskaźnikiem świadczącym o dobrym zdrowiu. Wystarczy jednak, że poziomy poszczególnych frakcji zaczną się wahać, by zapanowała nierównowaga.

„Zły” cholesterol

Cholesterol dzieli się na trzy frakcje: dobry cholesterol HDL, „zły” cholesterol LDL oraz trójglicerydy. Powinien między nimi panować balans, wtedy organizm pracuje prawidłowo. Jeśli stężenie „złego” cholesterolu zaczyna przekraczać normy, dochodzi do zaburzeń w gospodarce lipidowej organizmu.

I najczęściej zupełnie nie zdajemy sobie z tego sprawy, bo zaburzenia te nie dają początkowo żadnych wyraźnych objawów. Powszechnie mówi się, że na schorzenia spowodowane wysokim poziomem cholesterolu pracuje się latami i nie ma w tym przesady. Złe nawyki żywieniowe, nieodpowiedni tryb życia, sięganie po używki, a nawet brak snu przyczyniają się do pogorszenia stanu zdrowia i zwiększają ryzyko wystąpienia problemów zdrowotnych.

Jak rozpoznać wysoki poziom cholesterolu?

O tym, że mamy podwyższony poziom cholesterolu całkowitego, najczęściej dowiadujemy się po badaniach, gdy internista lub nasz lekarz rodzinny zleci nam wykonanie lipidogramu. To badanie, które pokazuje poziom zarówno cholesterolu całkowitego, jak i poszczególnych jego frakcji. Pozwala określić, czy w gospodarce lipidowej panuje równowaga, czy też może doszło do wahań wskaźników, które wskazują na konieczność dokonania zmian w trybie życia.

Wysoki poziom cholesterolu do pewnego momentu nie daje żadnych objawów. Dopiero z czasem pojawiają się różne symptomy ze strony organizmu, które mogą być mylące. Bóle nóg, kojarzone ze zbyt dużą aktywnością fizyczną, pracą stojącą lub brakiem pewnych pierwiastków w diecie, mogą wskazywać na zaburzenia związane z poziomem cholesterolu. To dlatego wszystkie niepokojące objawy powinny być wskazaniem do zgłoszenia się do internisty lub lekarza rodzinnego i skonsultowania swoich obserwacji ze specjalistą.

Objawy wysokiego cholesterolu

Do klasycznych objawów, które pojawiają się, gdy poziom cholesterolu LDL jest zbyt wysoki, należą:

  • żółte zgrubienia na skórze, które pojawiają się na powiekach albo w zgięciach łokci,
  • guzki na nadgarstkach,
  • guzki na ścięgnie Achillesa,
  • problemy z koncentracją,
  • problemy z pamięcią,
  • skurcze łydek,
  • bóle nóg,
  • blada skóra na stopach,
  • błyszcząca skóra na stopach i nogach,
  • przewlekłe zmęczenie,
  • kłujący ból w okolicy serca lub mostka.
skurcze nóg a wysoki cholesterol

Co robić, gdy okaże się, że mamy zbyt wysoki cholesterol?

Podwyższony poziom cholesterolu jest wskazaniem do zmiany trybu życia. Nie należy popadać w panikę, ale nie wolno też bagatelizować wyników badań. Na szczęście w większości przypadków zmiana diety oraz włączenie większej dawki aktywności fizycznej pomagają przywrócić równowagę w gospodarce lipidowej. Warto dokładnie wysłuchać sugestii lekarza i wdrożyć wszystkie zalecane przez niego zmiany w sposobie życia.

Konieczne jest zrezygnowanie z produktów wysoko przetworzonych, fast foodów, dań typu instant i gotowych słodyczy, które zawierają duże dawki tłuszczy trans. Nie należy sięgać po słone przekąski, smażone i grillowane tłuste mięsa, smalec, boczek, karkówkę. Konieczne jest uzupełnienie diety o tłuszcze pochodzenia roślinnego (awokado, oliwę z oliwek, oliwki), ryby pełne nienasyconych kwasów tłuszczowych, które znakomicie wspomagają pracę serca.

Oprócz tego warto sięgać po chude mięsa i rośliny strączkowe, które są dobrym źródłem białka. Dobrze, by codzienny jadłospis był budowany w oparciu o sezonowe warzywa i owoce oraz pełne zboża, które pomagają dostarczyć niezbędnych witamin, mikroelementów oraz błonnika, usprawniającego pracę jelit.

Konieczna jest również codzienna dawka ruchu, najlepiej na świeżym powietrzu. Spacery, jogging, nordic walking, rowery – jest wiele aktywności, z których możemy korzystać, a każda z nich nie tylko wspaniale dotlenia organizm i usprawnia krążenie, ale również pomaga utrzymać w ryzach gospodarkę lipidową i zapobiec otyłości.

Osoby, które chcą dodatkowo zadbać o swój organizm, mogą sięgnąć po suplementy diety, pomagające utrzymać prawidłowy poziom cholesterolu. Dobrym wyborem jest Berimal, zawierający składniki pochodzenia naturalnego, które są dobrze tolerowane w organizmie.

W składzie Berimalu znajduje się ActiBPF, standaryzowana produkcja polifenoli z bergamoty oraz ekstrakt z czosnku standaryzowany na wysoką zawartość allicyny. Pozwala on utrzymać właściwy poziom glukozy i cholesterolu oraz wspiera mikrokrążenie.