Czy stres ma wpływ na poziom cholesterolu?

Czy istnieje związek między stresem a stężeniem cholesterolu we krwi? Z czego może on wynikać?

Cholesterol to lipid, czyli substancja tłuszczowa wytwarzana przez organizm w wątrobie, a także występująca w niektórych produktach spożywczych. Jej zbyt wysoki poziom we krwi negatywnie odbija się na zdrowiu. Duży wpływ ma na to styl życia.

Złe nawyki, hormony i stres

Jednym z czynników ryzyka wysokiego stężenia cholesterolu jest nadwaga, z którą mamy do czynienia, gdy wartość wskaźnika masy ciała BMI wynosi 25 i więcej. A czy stres podnosi cholesterol? Pośrednio może on powodować wzrost stężenia tej substancji we krwi. Funkcjonowanie w ciągłym napięciu wiąże się z mniej zdrowymi nawykami żywieniowymi, a co za tym idzie – może skutkować zwiększeniem masy ciała, czyli wspomnianym już czynnikiem ryzyka. Ponadto organizm w odpowiedzi na stres uwalnia kortyzol, wytwarzany właśnie z cholesterolu. Konieczność produkcji tego hormonu – wynikająca z ciągłego napięcia – może być mechanizmem powodującym wzrost poziomu cholesterolu. W reakcji na sytuacje stresowe uwalniana jest również adrenalina. W odpowiedzi na to zwiększa się stężenie trójglicerydów we krwi, co wpływa na całą gospodarkę lipidową organizmu.

Radzenie sobie z napięciem

• Ograniczenie stresujących sytuacji

Ponieważ istnieje pośredni związek między długotrwałym napięciem a poziomem cholesterolu we krwi, warto nauczyć się radzenia sobie ze stresem. Nie wyeliminujesz go całkowicie ze swojego życia, ale zastanów się, które obowiązki w ciągu dnia denerwują cię najbardziej, i staraj się zmniejszyć ich liczbę. Również terapia z psychologiem może dostarczyć nowych technik walki z napięciem.

• Aktywność fizyczna

Pozytywny wpływ zarówno na nerwy, jak i na poziom cholesterolu mają regularne ćwiczenia. Zacznij od prostych celów, na przykład od spacerowania przez pół godziny dziennie, i z czasem zwiększaj intensywność oraz czas trwania treningów. Nie wywieraj na siebie zbyt dużej presji i wybieraj te formy ruchu, które lubisz najbardziej – by konieczność aktywności nie stała się nowym źródłem stresu.

• Zdrowa dieta

Na samopoczucie i na stężenie cholesterolu we krwi znaczący wpływ może mieć również zdrowe odżywanie. Zmniejsz zawartość tłuszczów nasyconych i trans w swoich posiłkach. Zamiast czerwonych mięs i przetworzonych potraw wybieraj ryby i chudy drób bez skóry. Zastąp pełnotłuste przetwory mleczne wersjami beztłuszczowymi. Unikaj węglowodanów prostych, czyli żywności wytwarzanej na bazie białej mąki i cukru. Jedz dużo świeżych i pełnoziarnistych produktów. Możesz też wypróbować suplementy diety wspomagające utrzymanie prawidłowego poziomu cholesterolu, na przykład Berimal. Pamiętaj, by dostarczać organizmowi nie mniej niż 1500 kalorii dziennie. Zbyt restrykcyjna dieta może być nie tylko stresująca, ale też niebezpieczna dla zdrowia.

Istnieje pośredni związek między stanem ciągłego napięcia a wysokim poziomem cholesterolu we krwi. Dlatego warto nauczyć się technik radzenia sobie ze stresem, ćwiczyć, trzymać się zdrowej diety i w razie potrzeby wspomóc się suplementami. Jeśli czujesz, że stres negatywnie wpływa na ogólny stan twojego zdrowia psychicznego i fizycznego, poszukaj pomocy u psychologa lub innego specjalisty.