lista badań

Jak dbać o sylwetkę? Oto lista badań, które powinnaś wykonać przed rozpoczęciem diety

Ocena stanu zdrowia przed przejściem na dietę pozwoli odchudzać się skuteczniej i bezpieczniej. Wiele czynników wpływa na to, w jakim tempie tracisz kilogramy. Wykonanie kilku badań, na przykład sprawdzenie wybranych parametrów krwi, pomoże w ułożeniu odpowiedniego planu żywieniowego. O jakich testach mowa?

Ciśnienie tętnicze

Przed przejściem na dietę zaopatrz się w ciśnieniomierz. Wykonuj pomiary ciśnienia tętniczego kilka razy dziennie, zawsze o tej samej porze, przez okres co najmniej tygodnia. Zapisuj wyniki, by móc je później przedstawić lekarzowi. Podczas wizyty, na której uzyskasz skierowanie na badania, uczciwie i otwarcie opowiedz o swojej dotychczasowej diecie i stylu życia. Dzięki temu lekarz pozna dokładną historię Twojego zdrowia i udzieli Ci najlepszej możliwej porady.

Morfologia krwi

Morfologia krwi to podstawowe badanie diagnostyczne dostarczające wielu cennych informacji o stanie zdrowia. Na kilka dni przed pobraniem odstaw preparaty mineralno-witaminowe, jeśli takie przyjmujesz, a na dzień wcześniej unikaj tłustych potraw. Ostatni lekki posiłek zjedz najpóźniej 8 godzin przed badaniem. Dzięki temu jego wyniki będą bardziej wiarygodne. Często wraz z morfologią zleca się badanie poziomu glukozy i analizę moczu. Glikemię wykonuje się na czczo lub po posiłku. Jaki cukier po jedzeniu jest prawidłowy? Według Polskiego Towarzystwa Diabetologicznego, poziom glukozy we krwi po 2. godzinach od posiłku powinien wynosić mniej niż 140 mg/dl. Jeśli jest wyższy, może wskazywać na cukrzycę. W takim wypadku trzeba stosować dietę opartą o produkty o niskim indeksie glikemicznym. Z kolei badanie moczu wykaże, czy w organizmie nie toczą się stany zapalne.

Profil lipidowy

Lipidogram obejmuje badanie triglicerydów, cholesterolu HDL, LDL i całkowitego. Jak wspierać utrzymanie prawidłowego poziomu cholesterolu i tym samym zwiększyć swoje szanse na otrzymanie prawidłowych wyników tego badania? Możesz sięgnąć po Berimal zawierający czosnek, który pozytywnie wpływa na utrzymanie prawidłowego poziomu cholesterolu. Na zdrowie na pewno wyjdzie też rzucenie palenia, a także sięganie po alkohol z umiarem i rozwagą.

Test wysiłkowy

Jeśli zamierzasz uzupełnić dietę ćwiczeniami, a wcześniej unikałaś ruchu, wykonaj test wysiłkowy sprawdzający pracę serca. To badanie, podczas którego pacjent chodzi na bieżni lub pedałuje na rowerku stacjonarnym podpięty do aparatury medycznej. W ten sposób sprawdza się, jak organizm zachowuje się podczas obciążeń fizycznych. Jednak, jeśli regularnie uprawiasz sporty i wiesz, jak reaguje na nie Twoje ciało, test wysiłkowy może nie być potrzebny.

Pamiętaj, że nawet jeśli jesteś zdrowa, nie powinnaś stosować diety poniżej 1500 kalorii. Lepiej tracić kilogramy wolniej, ale uzyskać trwałe efekty. Wraz z kolejnymi tygodniami rozsądnej diety na pewno zauważysz korzystne zmiany w swojej sylwetce.