Talerz ze zdrową sałatką z awokado.

Jakie substancje wpływają na zdrowie układu krwionośnego?

Osobom chcącym zadbać o zdrowe krążenie często zaleca się zmiany w stylu życia – więcej aktywności fizycznej i zbilansowaną dietę. Również niektóre substancje, występujące naturalnie w żywności lub dostępne pod postacią suplementów, mogą korzystnie oddziaływać na zdrowie układu krwionośnego.

Witamina C i flawonoidy

Ilość witaminy C, jaką każdego dnia powinny spożywać osoby dorosłe, wynosi 75 mg dla kobiet oraz 90 mg w przypadku mężczyzn. Według Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) działanie tej substancji, przyjmowanej w odpowiedniej dawce, można powiązać z prawidłowym funkcjonowaniem naczyń krwionośnych. W sporym stężeniu zawierają ją egzotyczne owoce, takie jak kiwi, mandarynka, papaja, mango czy grejpfrut. Zarówno przebadaną naukowo, standaryzowaną kompozycję flawonoidów z pomarańczy bergamoty, jak i witaminę C zawiera preparat Berimal.

Czosnek

Pozytywną opinią ekspertów żywienia cieszą się też preparaty mające w swoim składzie ekstrakt z czosnku. Za charakterystyczny smak i zapach tej rośliny odpowiada organiczny związek siarki o nazwie allicyna. Wykazuje działanie wspomagające utrzymanie prawidłowego poziomu cholesterolu LDL we krwi oraz wspierające zdrowie naczyń krwionośnych. Spożywanie czosnku może również wpływać na lepsze funkcjonowanie wątroby oraz metabolizm węglowodanów.

Kurkumina

Kurkumina to związek chemiczny otrzymywany w wyniku ekstrakcji kurkumy – popularnej przyprawy o intensywnie żółtym kolorze. Najczęściej stosuje się ją do barwienia ciastek, serów, margaryny i produktów panierowanych. Niektóre badania sugerują również, że kurkumina może wspomagać krążenie krwi i zdrowie układu sercowo-naczyniowego.

Nienasycone kwasy tłuszczowe omega-3

Kwasy tłuszczowe omega-3 wraz z innymi tłuszczami wielo- i jednonienasyconymi odgrywają ważną rolę w żywieniu człowieka. Wiele specjalistycznych badań potwierdziło pozytywny wpływ tych związków na ludzki organizm. Według stanowiska EFSA, kwasy tłuszczowe omega-3, a w szczególności ich dwa rodzaje określane mianem EPA i DHA, wspierają prawidłową pracę serca.

Doskonałym źródłem tych substancji są ryby morskie, takie jak łosoś, makrela, tuńczyk, śledź, halibut, dorsz czy szprot.

Istnieje wiele naturalnych sposobów na poprawę krążenia, w tym wybór żywności bogatej w substancje stymulujące przepływ krwi. Przeciwutleniacze, witaminy i inne związki zawarte w suplementach również mogą pozytywnie wpływać na układ krwionośny. Włączenie ich do diety to prosty i skuteczny sposób na wspieranie zdrowia każdego dnia!